KÖNYVESBOLTBUDAPEST, LIPTHAY UTCA 12.  SZEGED, KÖLCSEY UTCA 13. 

DEBRECEN, KOSSUTH UTCA 8.

Libertine blog

Mikor fogunk végre világokat építeni a metaverzumban?

niok
Szűrés törlése
Papós Tamás
2023.02.23 21:21
Mikor fogunk végre világokat építeni a metaverzumban?

Amit a NIOK közös könyvének főszereplői, Sam és Sadie számára a videójátékok jelentettek, az a 2020-as években már inkább a virtuális valóság, még inkább a metaverzum: végtelen és kreatív lehetőség világok építésére. Pár éve úgy tűnt, hogy óriási robbanás előtt áll ez a technológia, de a fejlődés látványosan lassult, így egyre többen szkeptikusan állnak a Mark Zuckerberg által is vizionált világhoz. Pedig a VR-szemüvegek sikere borítékolható, csak az a kérdés: mikor lépünk az új digitális korszakba?

A Facebookot mint céget Meta névre keresztelték át; elképesztő anyagi forrást fordítanak a metaverzum fejlesztésébe, mégsem látjuk a virtuális világ hajnalát. Előbb lett nagy durranás a mesterséges intelligencia, amellyel már sajnos tömegével „írnak” könyveket is. Még Mark Zuckerberg alkalmazottai sem igazán szeretik a metaverzumot, nem csatlakoznak az itt tartott virtuális meetingekhez – a Libertine csapata is inkább Messengeren tart megbeszéléseket. Az emberek nem tudják pontosan, mi is pontosan a metaverzum, egyedül a Ready Player One könyvből és az ebből készült Steven Spielberg-filmből tudunk kiindulni – valahogy így képzelik el a nem is olyan távoli jövőt.

Megtorpant ugyan a technológia, de egy dolgot ne feledjünk: húsz évvel ezelőtti játékok mai szemmel már megmosolyogtató grafikával és atmoszférával rendelkeztek. Ehhez hasonlóan ma még lehet kritizálni a metaverzumok alcsony színvonalú avatarjait, de két évtizeddel később már lehet, hogy ezeket tekintjük majd az „igazi” énünknek. Olyan figurákat, amelyek rengeteg módon fejezik ki, milyen emberek is vagyunk igazán – vagy milyenek akarunk lenni.

Ehhez a napokban jelent meg egy mérföldkőnek tűnő eszköz, a PlayStation VR 2. Ez a VR-szemüveg már nincs tele látványos bakikkal, mint a többi előd – talán még a Harry Potter-játék is nagyszerű élmény lesz rajta. Az első tesztek alapján úgy tűnik, a Sony töri át azt az eddig erős falat, amit a szkeptikusok építettek.

A háttérben is egyre nagyobb a mozgolódás: a Deloitte adatai szerint 2022-ben már több tízmilliárd dollárnyi befektetés kapcsolódott a metaverzumhoz, 2024-ben pedig 800 milliárd dollár lehet ez az érték. 2026-ban a Gartner elemzése szerint ott tarthatunk, hogy az emberek negyede már legalább napi egy órát tölt a metaverzumban.

Erre a leggyorsabban úgy lehet rászoktatni az embereket, hogy elsőként a munkahelyi környezetet helyezik át a metaverzumba – legalábbis egy részét. Így könnyebben is alkalmazkodnak egy olyan technológiához, amely egy pörgős játékkal már komoly szédülést okoz az emberek többségénél.

Lassabb ez a folyamat, mint néhány éve vizionálták, amit a Tinder visszalépése is jelez. Logikusnak tűnt, hogy az online párkeresést is a metaverzumba költöztetik, de a népszerű alkalmazás fejlesztői meggondolták magukat, mondván: a technológia még nem tart az ehhez szükséges szinten. A háttérben persze figyelemmel kísérik a metaverzumot, és úgy tűnik, az Apple is így tesz, hiszen egyre komolyabban vehető a pletyka, miszerint az almás cég is VR-szemüveget fejleszt. Igaz, Tim Cook, az Apple vezére szerint a hagyományos kommunikációs formákat nem tünteti el a virtuális valóság, csak kiegészítheti őket.

Ahogy sok területen, úgy a metaverzum kapcsán is 2030 lehet az áttörés éve: a Future Today Institute jövőkutatói szerint ekkor válik tömegesen használt technológiává, a McKinsey elemzése szerint pedig ekkor már 5 billió dolláros (!) üzlet lesz a metaverzum.

Szép új világ? Ijesztő jövőkép? Bárhogy is érezzük, érdemes belegondolni: a metaverzumban olyan világokat építhetünk, amilyenekről a 90-es években játszódó NIOK-könyvben Sam és Sadie még csak álmodni sem mert.

Szerző:
Gabrielle Zevin
Kiadó:
Magnólia Kiadó
Oldalak száma:
511

Világépítők

Két gyerek, egy kisfiú és egy kislány találkozik egy kórházban 1987-ben. A lány a leukémiában szenvedő nővérét látogatja meg, a fiú egy autóbalesetből épül fel. Közös témájuk, a videójátékok iránti rajongás - a bennük található lebilincselő világok, az izgalmas versenyek és a mindennapi élet bajai elől nyíló menekülési lehetőség - különös barátságot eredményez köztük. Mégis nyolc év telik el, mire ismét találkoznak, ám sorsuk innentől végleg összefonódik.

Sam és Sadie az egyetemi éveik alatt futnak össze újra egy zsúfolt metróállomáson. A lány a fiú kezébe nyom egy floppy lemezt, amin a legújabb játéka található, amit az MIT haladó játékfejlesztés szemináriumára készített. Samet lenyűgözi a program, és meggyőzi Sadie-t, hogy alapítsanak egy játékfejlesztő céget, hogy megvalósítsák az álmaikat: tervezzenek játékokat, amelyek világai megigézik és beszippantják a kor egyre népszerűbb szórakozási formájának szerelmeseit.

Hamarosan szupersztárok lesznek a területükön. A siker és a csillogás azonban nem várt kihívások elé állítja mindkettejüket.
Gabrielle Zevin varázslatos és meghitt regénye egyrészt óda a videójátékok aranykorához; másrészt két ember története, akik a kreativitásukon keresztül keresik önmagukat, és introvertált személyiségük korlátait leküzdve igyekeznek felfedezni a szerelem és a szeretet különböző formáit.

A könyvről mondták:

"Döbbenetes erejű regény, az egyik legjobb, amit valaha olvastam. Zevin gyönyörű története az emberi szeretet és kreativitás szépségét, törékenységét és kitartását mutatja be lenyűgöző módon."
John Green, a Csillagainkban a hiba szerzője

"A Világépítők felejthetetlen könyv az emberi kapcsolatokról, az alkotás szépségéről, valamint a szerelem és a szeretet bonyolult szintjeiről. Ritka gyöngyszem: meghitt hangvételű, de elsöprő erejű; modern szemléletű, de kortalan üzenettel bíró."
Erin Morgenstern, az Éjszakai cirkusz szerzője

"Zevin új könyve szerelmeslevél az élethez, annak minden édenkertjével és aknamezejével. A Világépítők és emlékezetes szereplői nem ismernek határokat. Megnevettetik, tanítják, jobb emberré teszik az olvasót."
Tayari Jones, az Egy amerikai házasság szerzője

"Szenzációs... mintha Zevin ennek a könyvnek a megírására született volna. Egy szerelmeslevél a videójátékokhoz... El fogja varázsolni azokat, akik még sosem játszottak, és örök klasszikus lesz azoknak, akiknek a mindennapi életük része."
Kirkus Reviews

5 980 Ft
Szerző:
Ernest Cline
Kiadó:
Agave Könyvek
Oldalak száma:
457

Ready Player One

2044-et írunk, és a valóság elég ronda egy hely. Az emberiség nagy részéhez hasonlóan a gimnazista Wade Watts is azt a kiutat látja zord környezetéből, hogy bejelentkezik az OASIS-ba, a világméretű virtuális utópiába, ahol az avatárján keresztül mindenki szabadon tanulhat, dolgozhat, és szórakozhat. Ugyancsak az emberiség nagy részéhez hasonlóan Wade is arról álmodozik, hogy ő találja meg elsőként a virtuális világ elrejtett kincsét. A szimuláció tervezőjeként ismert James Halliday ugyanis ördögi feladványt hagyott maga után, amelynek leggyorsabb megfejtője szédületes vagyonra és hatalomra tehet szert.

A Halliday által kifundált feladatok sikeres teljesítéséhez a popkultúra megszállott ismeretére van szükség, Wade pedig éppúgy otthon van a Gyalog galoppban, mint a Pac-Manben, a Rush életművében vagy az animékben. Amikor a tizennyolc éves srác hosszú évek kitartó munkája után megoldja az első feladványt, hirtelen a figyelem középpontjába kerül, és ez életveszélybe sodorja. Egyes játékosok ugyanis még a gyilkosságig is hajlandóak elmenni a mesés nyeremény megszerzéséért.

3 980 Ft
Szerző:
Ernest Cline
Kiadó:
Agave Könyvek
Oldalak száma:
430

Ready Player Two - Ready Player One 2.

Egy váratlan küldetés. Két világ forog kockán. Felkészültél?

Néhány nappal James Halliday, az OASIS alapítójának legendás versenye után Wade Watts újabb világraszóló felfedezést tesz. Halliday széfjének a mélyén egy olyan technológiai újítás lapul az alapító örökösére várva, amely ismételten fel fogja forgatni a világot, az OASIS-t pedig ezerszer bámulatosabbá és lebilincselőbbé teszi, mint amire Wade valaha is gondolni mert volna.

Ez a titok azonban egy újabb rejtvényt és küldetést is hoz magával egy titokzatos nyeremény ígéretével. Ráadásul felbukkan egy váratlan ellenfél is, aki elképzelhetetlen hatalommal bír és képes végezni akár milliókkal is, hogy elsőként érjen célba.

Ernest Cline régóta várt folytatásában nem csak Wade élete és az OASIS jövője forog kockán: a játszma tétje a teljes emberiség

4 480 Ft
Kiadó:
Libertine Könyvkiadó
Súly:
535 g
Kiadás éve:
2021

Egyszer volt… társasjáték

A játékhoz csak egy tollra és nagy adag fantáziára van szükséged. Minden körben lehetőségek közül választhatsz: ki a főhős, hogyan bonyolódik az élete, és mi lesz a történet vége? Ezek az elemek mind-mind egy-egy kártyán (szereplő, dráma, végkifejlet) olvashatók, a játékosok ezek közül választanak. A pontozás az alapján zajlik, hogy ki mennyire gyakori elemet választott a saját sztorijába. Végül az összes addigi körben előforduló szereplők, drámák és végkifejletek közül kell kiválasztani egyet-egyet, és a megadott műfajt alapul véve szöveggé gyúrni.
Nincs más hátra, következhet életed sztorija! A többiek is így gondolják? Szuper, nyertél! Esetleg más rakott össze egy ellenállhatatlanul romantikus/izgalmas/félelmetes/vicces történetet? Akkor ő a nyertes, de biztosak vagyunk benne, hogy nem álltok meg egy játéknál, hiszen az elemek végtelen számú sorrendben adhatják ki a legjobb sztorikat.

9 999 Ft
50
Kiadó:
Libertine Könyvkiadó
Oldalak száma:
256
Súly:
418 g

Száz könyvem – Egy olvasó naplója

A Száz könyvem – Egy olvasó naplója azért született, hogy bátorítson: igenis, van, lehet időd olvasni! Ha tudatosan vezeted a naplót, és minden elolvasott könyv után rászánsz fél órát az életedből arra, hogy leírd az olvasmányélményeidet és tapasztalataidat, akkor száz kötet hangulatát, legemlékezetesebb pillanatát tudod majd felidézni.

5 999 Ft
2 999 Ft